כיצד אפשר בישראל של היום להפיל ממשלה בכנסת

לפי דברי התקשורת, חברי כנסת רבים טוענים, שהצעתו של ליברמן עלולה לשנות סדרי עולם במדינת ישראל. אנו נהפוך לדיקטטורה, כך טוענים חברי הכנסת. האומנם?

עד שנת 1996 היה במדינת ישראל קל מאוד להפיל ממשלה. ניתן היה להפילה ברוב רגיל. רוב רגיל הוא רוב, שבו יש יותר מצביעים באופוזיציה מאשר בקואליציה. ברמה העקרונית, ניתן היה להפיל ממשלה ברוב של שני חברי אופוזיציה מול חבר קואליציה אחד.

מצב זה שונה היום באופן מהותי. הסיבה לכך הייתה האנדרלמוסיה ששררה בישראל לאחר שממשלות רבות נפלו והתחלפו לעיתים קרובות. המחוקק החליט לשנות את המצב. כיום ניתן להפיל ממשלה אך ורק ברוב של 61 חברי כנסת. כך, לדוגמא, ב-2005 עברה הצעת אי אמון ברוב של 35 מול 32 חברי כנסת, אולם הממשלה לא נפלה. בזכות הצעה זו ממשלת נתניהו החזיקה כארבע שנים, חוק שללא ספק שיפר את המשילות במדינת ישראל.

הצעת ליברמן אינה משנה את האופן בו מפילים ממשלה בישראל. עדיין יש צורך ברוב של 61 חברי כנסת. אם כך, אין כאן בשורה. ההבדל העיקרי הוא, שהפלת הממשלה מצריכה הקמת ממשלה אלטרנטיבית. על המועמד שהפיל את הממשלה מוטלת המלאכה להרכיב ממשלה חדשה. אם לא, הממשלה הנבחרת תמשיך לפעול.

ההצעה הזאת הגיונית, בעיקר משום שאם הצלחת לגייס 61 חברי כנסת, ההיגיון מלמד שהם יהיו מעוניינים להקים עמך ממשלה. אולם, יש כאן בעיה עקרונית, שליברמן וממשלות הימין מודעים לה. האופוזיציה מורכבת מ-10 חברי כנסת ערבים, עמם לא ניתן להקים ממשלה. לכן, ניתן לומר, שאכן הצעה זו קושרת את ידם, אך היא לא נטולת הגיון ובוודאי לא מובילה את ישראל לדיקטטורה. במציאות הישראלית מפלגות יכולות לזוז מכיסאות ממשלה אחת לשנייה, ידענו כבר תקדימים בעבר.

יש לציין, שהסעיף העיקרי שאינו דמוקרטי הוא עליית אחוז החסימה ל-4 אחוזים. עליית אחוז החסימה תחסום את המפלגות הערביות להשתתף בכנסת, משום שהן אינן עוברות את אחוז החסימה. מפלגות רבות שמייצגות סקטורים מוחלשים, לא יוכלו להיכנס לכנסת. ההצעה מונעת מהמפלגות הקטנות להיבחר לכנסת, אולם חוסמת ציבורים גדולים להשתתף במשחק הדמוקרטי. קשה לומר עד כמה ההצעה תשפר את יכולת ניהול הממשלה והיציבות במציאות הפוליטית הישראלית, אולם אין ספק, שיש מגמה בשנים האחרונות לשפר את יכולת הממשלה לשלוט, והפחתת מספר המפלגות בכנסת. יש גם צדדים חיוביים בהצעה, שכן הגבלת מספר השרים ל-19 הוא צעד מבורך, לנוכח ההיסטוריה של ממשלות ישראל שנוטות לנפח את הממשלה ללא סיבה ממשית.