מחשבות בנוגע לז'וסטין של המרקיז דה סאד או ייסוריה של המידה הטובה

יצירת חייו של המרקיז דה סאד הוא הספר "ז'וסטין", שנחשבת לגדול יצירות המופת הארוטיות. בספר מתוארת נערה בשם "ז'וסטין", שתומתה ובטחונה באלוהים מוביל אותה לפי שאול, היא מסרבת להכיר במציאות ובשל כך נענשת פעמים רבות על ידי הזולת. הספר הוא דיון פילוסופי ומרתק אודות המילה הטובה, הצצה אפלה ומעמיקה אל נפש האדם ותחלואיו. אם אבה המרקיז דה סאד שנשנה אורחותינו וניתפס לדרכיו העקלקלות של השטן, אזי היה תמים מדי ולא ידע כי יצר האדם רע מנעוריו, וכולנו אכזריים במידה זו או אחרת, עד כי רצח עם הפך זה מכבר לתופעה שנתית שאף אינה לוכדת עוד את כותרות החדשות.המרקיז רצה לחשוף אותנו לנעשה בחדר המיטות, אל נפשו המורכבת של האדם שאינו יודע מזור לתענוגותיו הגשמיים ומנסה ללכוד לכמה רגעים את נפשו המשוחררת.

כשמדובר בסוטים מקבלת האמת שלא כהרגלה כמה משמעויות. המרקיז דה סאד היה פושע מועד וקרוב לוודאי שיצא מדעתו כליל. עם זאת, נראה שמעולם לא איבד מחינו ומכוח החיות שהתעורר בו בכל פעם שנעשה מעשה לא מוסרי הכולל מין על צורותיו השונות. דה סאד מנסה להבין בספרו את הנעשה במוחו של אדם סוטה, מתוך חמלה והבנה עמוקה מה היא סטייה ומקומה בחברה האנושית. הוא עוקב אחר ז'וסטין כמלאך מגונן ואב יודע כל שמנסה להזהיר את ילדתו התמה, שהאנשים הטובים וההגונים ביותר יכולים להיות חיות טרף עם מסכה. שתמימות מובילה אל גורל גרוע ממוות, שהעולם הוא מורכב והטוב והרע הם לא יותר ממסכה בה אדם מנסה להרוויח תענוגות על חשבונו של האחר.

ז'וסטין מדהימה בנוכחותה. חרף כל תלאותיה היא שומרת על מידותיה המהוגנות כבבת עינה. על אף צרותיה הרבות ועונייה המחפיר היא איננה נכנעת לגורלה, ובאופן מעורר התפעלות שבה פעם אחר פעם לבטוח ולהאמין בבן האנוש, מתוך תקווה כי מצוי פרס על מידה טובה. אלא שהמרקיז דה סאד מבקש להוכיח כי רק המידה הרעה מזכה את בעליה בגמול נאות, ואילו המידה הטובה יוצאת תמיד נפסדת ובעליה יודעים רק סיוטים וזוועות. אולם ז'וסטין תמיד מנצחת את הסטיות של דה סאד, מעין קרן אור שמראה לו שלצד הסטייה מתקיימת גם החמלה, שנפשו של האדם מורכבת משני כוחות דואלים שנאבקים ביניהם ללא הכרעה.

דומה כי ז'וסטין היא הדרך אשר בה בחר המרקיז דה סאד לקיים קשר עם השפיות. הצעירה המעונה משמשת לו פה, ובכל עת שהיא מנסה לשכנע את מעניה לבחור בכללי הצדק ובהלכות הנאות, אנו תופשים מן המילים ששם בלשונה, כי לפחות ידע המרקיז דה סאד אלטרנטיבה אחרת, ובחר ביודעין, שלא מתוך טירוף הדעת – בדרכי הסטייה והזוהמה. בכך היא משמשת דמות רבת השפעה, שפסיכולוגים רבים והוגי דעות השתמשו בה כולל פרויד. נראה שלנו בני האדם, תומתה של אשה מגבירה את הרצון המיני ויוצרת אצלנו את הנחישות לשלוט בה.

ואילו ז'וסטין עומדת בגבורה בכל ההשפלות הללו. היא איננה נרתעת מלהרהר כי ניצחונה קרב ובא, ושמה את מבטחה באל הטוב חרף הקושי העצום. לכאורה, כל שהיא מבקשת הוא לשמור על תומתה ולא להשתתף בכל הפעילויות הקשורות במשכב בין גבר לאשה, אבל אט אט נתברר לנו וגם לה, כי אפילו היתה נעתרת לכל זכר, לא היתה מביאה על עצמה חירות כלשהי.לעומתה יצירתו ז'וליט, היא מראה הפוכה. ז'וליט היא אשה קלת דעת, שוכבת עם כל אדם ובכך מצליחה לטפס במעלה הסולם החברתי אל עבר ההצלחה והממון. אולם גם היא אינה מרוצה בחייה ובכך המרקיז דה סאד מראה לנו, שאנו שבויים בתוך לולאה מוסרית שעל כל מעשה ישנו מחיר שנצטרך לשלם עליו מחיר יקר.

מרקיז דה סאד ראה בסיפורה זו של ז'וסטין את מרכז יצירתו, ולפי הידוע התלבט בה רבות, מעולם לא התכחש אליה חרף הסיכונים הכרוכים בדבר, וזולת שלוש הגרסאות הידועות אף פיתח רומן שלם אודות האחות ז'ולייט. יצירתו היא דיון פילוסופי מרתק על הנפש האנושית, שעל האדם ללכת עם עקרונותיו המוסריים לא פשרות גם אם המחיר הוא יקר עד מאוד. דה סאד האמין שכמיהתו של האדם היא להנאה בלי גבולות, בכל עלות, גם במחיר חיי הזולת. זוהי אנוכיות לשמה, זוהי אנטי-חברתיות שאינה מאפיינת את קהילות האדם, ואולי בגלל כך הן עדיין מבוצעות רק במחשכים, בנבכי כוכים אפלים באסיה ובסמטאותיה הנסתרות של אירופה, ולא נעשות גלויות כפי שהתאווה המרקיז דה סאד.

דה סאד היה פילוסוף שהקדים את זמנו, אדם שחזה את המציאות לפני שהתרחשה. חזונו היה שהאנושות תחזור למצב הטבעי שלה, שיקום יום אחד דור שיזנח את עקרונות המוסר הבורגניים ויום אחד ייתן לתאוותיו מזור בחוצות העיר. הבורגנות והמהוגנות בסופו של יום יפסידו, האדם יפרוץ את החינוך הדתי והמגבלות שהחברה האינטרסנטית הטילה עליו ובכך יממש את עצמו. כך או כך הספר אינו עוסק רק במעללים מיניים, אך אלה הם כאין וכאפס לעומת נפתולי העלילה, אשר בה, כמובן, כל הפושעים מקודמים במעלה החברה, והנערות הישרות מתנודדות ונופלות מדחי אל דחי. המרקיז דה סאד הוא קודם כול פילוסוף ומספר מחונן ורק לאחר מכן הוא גם סוטה חריג מן המניין.

Image result for ‫ז'וסטין‬‎